20.7.06

Η παγκόσμια συντηρητική στροφή

Αφορμή για τις γραμμές που διαβάζετε είναι ένα ωραίο άρθρο στο e-rooster που μας θυμίζει ότι υπάρχουν και άλλα σοβαρά θέματα προς συζήτηση εκτός από την «βαριά πολιτική». Θα συζητήσω εδώ μόνο το ερώτημα του συγγραφέα σχετικά με το αν η Βόρεια Ευρώπη (και θα συμπληρώσω και η Δυτική/Κεντρική) κάνει μια στροφή προς το συντηρητικότερο.

Η άποψή μου από τα χρόνια που ζω σε κάποιες από τις χώρες αυτές, αλλά και από ότι διαβάζω/βλέπω/ακούω είναι ότι πράγματι υπάρχει μια τέτοια στροφή. Σε σημείο μάλιστα που η Νότια Ευρώπη να δείχνει πλέον περισσότερο προοδευτική, σε ορισμένα σημεία. Σε κάποιο ποσοστό βέβαια η διαφορά οφείλεται στο ότι η κάθε χώρα βρίσκεται σε διαφορετική φάση του κοινωνικού της βίου. Οι νότιες χώρες, που σε τέτοια ζητήματα συνήθως ακολουθούν τις μεγαλύτερες, βρίσκονται τώρα εκεί που βρίσκονταν οι βόρειοι γείτονες πριν από κάμποσα χρόνια. Η στροφή αυτή, λοιπόν, είναι μάλλον παγκόσμιο φαινόμενο.

Στην Γερμανία, για παράδειγμα, οι νέοι γύρισαν σε κάποιο βαθμό την πλάτη στο λεγόμενο FKK, που αποτελεί για δεκαετίες μέρος της λαϊκής παράδοσης. [H FKK(Freikoerperkultur ,«Κουλτούρα του Ελευθέρου/Ακάλυπτου Σώματος») (δείτε στα Γερμανικά αλλά και στα Αγγλικά), προάγει την άνεση απέναντι στο γυμνό και την έλλειψη ντροπής για το σώμα ακόμα και σε μικτά περιβάλλοντα χωρίς να υπάρχει απαραίτητα σεξουαλική διάθεση. Έτσι ο γυμνισμός είναι συνηθισμένος στους χώρους ηλιοθεραπείας (πάρκα) και μπάνιου (θάλασσα, λίμνες, ποτάμια). Πέρα όμως από το FKK, οι περισσότερες σάουνες στην Γερμανία είναι μικτές και το να φοράει κανείς μαγιό δεν επιτρέπεται, μάλλον για λόγους υγιεινής. Ακόμα και τα αποδυτήρια γυμναστηρίων ήταν, παλαιότερα τουλάχιστον, μικτά.] Αλλά και στις ερωτικές σχέσεις οι νεότερες γενιές είναι μάλλον πιο συντηρητικές από τους γονείς τους, με μικρότερους αριθμούς ερωτικών συντρόφων κτλ. Παρόμοια παραδείγματα μπορεί να ακούσει κανείς και για την Ολλανδία, Δανία κτλ. Σε καμία από τις χώρες αυτές βέβαια ο συντηρητισμός δεν έφτασε στα επίπεδα της Αμερικής, όπου μπορεί κανείς να συλληφθεί αν το μαγιό του είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικό (στο Μαϊάμι το μετράει ο ίδιος ο τοπικός σερίφης!). Επιπλέον έχω την εντύπωση ότι, τουλάχιστον στην Ευρώπη, η μεταβολή δεν αφορά εναγκαλισμό κάποιων αξιών που θεωρούνται σοβαρότερες. Δεν μιλάμε για παράδειγμα για μια στροφή προς τις παραδοσιακές αξίες όπως η οικογένεια (τα διαζύγια για παράδειγμα δεν νομίζω ότι μειώνονται, ούτε οι γεννήσεις παιδιών αυξάνονται).

Που οφείλεται αυτή η παγκόσμια στροφή; Κατά την γνώμη μου είναι συνδυασμός πολλών παραγόντων μερικούς από τους οποίους θα θέσω παρακάτω προς συζήτηση:

1. Οι παλαιότερες γενιές μεγάλωσαν σε ένα περισσότερο «επαναστατικό κλίμα» (σεξουαλική απελευθέρωση, κινήματα νεολαίας των δεκαετιών 50/60/70, χίπις) όπου πολλές παγιωμένες απόψεις και κοινωνικές νόρμες ετίθεντο σε αμφισβήτηση. Παρόλο που μεγάλο μέρος της ατζέντας των κινημάτων αυτών ήταν πολιτικό, οι κοινωνικές προεκτάσεις ήταν τελικά σημαντικότερες, επηρέασαν ευρύτερα στρώματα του πληθυσμού και άφησαν πιο ανεξίτηλα σημάδια. Στις δεκαετίες εκείνες διακρίνει κανείς μία στροφή προς τις ανθρώπινες σχέσεις, ένα γενικά χαλαρότερο περιβάλλον και, παρά την αναταραχή, μία διάχυτη αισιοδοξία. Αντίθετα οι νεότερες γενιές βρέθηκαν σε ένα ήδη κοινωνικά φιλελεύθερο* περιβάλλον όπου δεν χρειάζεται κανείς «να αποδείξει» τίποτα (δυστυχώς δεν εκτιμάμε αυτά που μας προσφέρονται απλόχερα). Επιπλέον μεγάλωσαν σε ένα περιβάλλον όπου η αβεβαιότητα συνεχιζόταν με αμείωτους ρυθμούς, μετατρέποντας σταδιακά την αισιοδοξία σε επιφύλαξη.

2. Οι πολιτικές και κυρίως οι οικονομικές συνθήκες σήμερα είναι πολύ διαφορετικές από ότι στο παρελθόν. Η στροφή των τελευταίων δεκαετιών προς «συντηρητικότερες» πολιτικές έφερε στο προσκήνιο και κάποιες συντηρητικές κοινωνικές φωνές (social conservatism)* . Οι όλο και πιο έντονοι ρυθμοί ζωής, οι διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις εκπαίδευσης και εργασίας, η κοινωνική πίεση για επιτυχία και αναγνώριση και ο ανταγωνισμός, δεν αφήνουν περιθώρια για ενδοσκόπηση, ενασχόληση με τις ανθρώπινες σχέσεις, εξερεύνηση της σεξουαλικότητας κτλ. Επιπλέον δημιουργούν άγχος και απαισιοδοξία, θανάσιμους εχθρούς της χαλαρής ατμόσφαιρας που είναι απαραίτητη σε μια προοδευτική* κοινωνία.

3. Tο φεμινιστικό κίνημα φαίνεται να έκανε στο μεταξύ κάποια στροφή. Αρχικά προήγαγε την ανάγκη της γυναίκας να ανακαλύψει και να αποδεχθεί την σεξουαλικότητά της, και να έχει τα ίδια δικαιώματα και απαιτήσεις με τον άνδρα και στον τομέα αυτό. Στην συνέχεια όμως, μάλλον λόγω φόβου προβολής της γυναίκας αποκλειστικά σαν σεξουαλικού αντικειμένου, αναδιπλώθηκε. Έτσι οι ίδιες γυναίκες που κάποτε διαδήλωναν για το δικαίωμα να μην φορούν σουτιέν τώρα εξανίστανται όταν μία γυναίκα εμφανίζεται γυμνόστηθη σε μία διαφήμιση. Στην πραγματικότητα αντιτίθενται βέβαια στην άνευ ορίων εμπορευματοποίηση του σώματος και της σεξουαλικότητας, προς τα έξω όμως (και προς στις νεότερες γενιές) μία τέτοια στάση εμφανίζεται σαν αντίθεση στο γυμνό και τον έρωτα.
Ακόμα χειρότερα έχω την αίσθηση ότι σε πολλές από τις χώρες της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης η χειραφέτηση της γυναίκας παρεξηγήθηκε, δημιουργώντας ένα άσκοπο ανταγωνισμό μεταξύ των δύο φύλλων. Οι άνδρες και οι γυναίκες αντί να στέκονται δίπλα-δίπλα σαν ίσοι, στέκονται αντικριστά και αντιμέτωποι.
Ένα νέο κορίτσι που μεγαλώνει σε ένα τέτοιο κοινωνικό περιβάλλον θα αποφύγει, μάλλον εύλογα, να εμφανισθεί γυμνόστηθη μπροστά στον «αντίπαλο», που την «βλέπει σεξουαλικά».

4. Κάποιοι σοβαροί λόγοι σχετιζόμενοι με την υγεία, όπως η αύξηση των καρκίνων του δέρματος και η εξάπλωση του AIDS, έδρασαν καταλυτικά. Σκεφτόμαστε πλέον διπλά το να εκθέσουμε το σώμα στο ήλιο – ειδικά τα ευαίσθητα σημεία. Ενώ μια σχετικά «πλουραλιστική» σεξουαλική συμπεριφορά ενέχει πλέον και κινδύνους υγείας.

5. Ο συντηρητισμός που εκπέμπει πλέον ο κυρίαρχος πολιτιστικός πομπός, οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Τα ισχυρά μέσα διάδοσης πολιτισμού που διαθέτει , όπως η κινηματογραφική και μουσική βιομηχανία, επηρεάζουν αποφασιστικά όλες τις περιοχές του πλανήτη. Τις τελευταίες δεκαετίες όμως ο υφέρπων συντηρητισμός της Αμερικανικής κοινωνίας , που χρονολογείται από καταβολής του Αμερικανικού κράτους, εξελίχθηκε σε κυρίαρχη τάση επηρεάζοντας καθοριστικά το πολιτιστικό προϊόν της Αμερικής. Ο συντηρητισμός αυτός εκφράζεται με διάφορους τρόπους από την εχθρότητα απέναντι στο γυμνό σώμα μέχρι το φόβο ότι τα παιδιά θα καταστραφούν ανεπανόρθωτα αν ακούσουν ωμή γλώσσα κτλ. Το θέμα αυτό είναι τόσο μεγάλο και έχει τόσες προεκτάσεις που αξίζει το δικό του άρθρο. Ας πούμε απλά ότι όταν το Χολυγουντ αποφασίζει να εξοστρακίσει το γυμνό επηρεάζει ουσιαστικά τα ήθη όλου του πλανήτη.

6. Η δημιουργία νέων ισχυρών παγκόσμιων πόλων (Κίνα, Ινδία κτλ.) αλλά και η πρωτοφανής πλέον ευκολία παγκόσμιας επικοινωνίας, έφεραν στο προσκήνιο την φωνή άλλων πολιτισμών πέραν της Δύσης. Πολλοί από τους πολιτισμούς αυτούς όμως είναι ιδιαίτερα συντηρητικοί (παράδειγμα). Παρόλο που το φιλελεύθερο δυτικό μοντέλο είναι μάλλον πιο ελκυστικό παντού, δεν θα πρέπει να υποτιμήσουμε και την επιρροή αυτών των φωνών που γίνονται μέρα με την μέρα δυνατότερες. Επιπλέον η μετανάστευση αλλάζει το κοινωνικό σκηνικό των χωρών υποδοχής, προς το συντηρητικότερο.

7. Η κουλτούρα της εμμονής με την ασφάλεια που στις μέρες μας φαίνεται να εξαπλώνεται παντού. Το θέμα βέβαια αυτό είναι τεράστιο και δεν μπορώ να το αναλύσω εδώ. Ας πούμε απλά ότι μία κοινωνία που παθιάζεται με την ασφάλεια τείνει να κλείνει, ενώ ο φόβος δεν είναι ο καλύτερος σύμβουλος. Σε ένα περιβάλλον εγκληματικότητας για παράδειγμα εύκολα κάποιες συντηρητικές φωνές θα πείσουν κάποιους ότι οι νέοι θα γίνουν εγκληματίες αν δουν ένα γυμνό στήθος. Επιπλέον, η εισβολή στην ιδιωτική σφαίρα με πρόσχημα (μεταξύ άλλων) την ασφάλεια, αυξάνει την πίεση στο άτομο για συμβατότητα με τα θεωρούμενα αποδεκτά. Μια γυάλινη κοινωνία, είναι κοινωνία του μέσου όρου.

Είμαι σίγουρος βέβαια ότι πέρα από τους παραπάνω παράγοντες θα υπάρχουν πολλοί ακόμη που μου διαφεύγουν. (Στείλτε λοιπόν τα σχόλια σας!). Εξάλλου παραμένει το ερώτημα για το αν η στροφή αυτή προς τον συντηρητισμό είναι μία προσωρινή «μόδα» ή μία τάση περαιτέρω μεταμόρφωσης της κοινωνίας. Μιας και είμαι προσωπικά υπέρ των ελεύθερων και ανεκτικών κοινωνιών θα προτιμούσα το πρώτο. Ανεξάρτητα από το τι πιστεύει κανείς για επιμέρους ζητήματα ηθικής θα πρέπει να είναι έτοιμος, ως ένα βαθμό, να ανέχεται τους τρόπους του άλλου.

* Στο άρθρο αυτό χρησιμοποιώ τις λέξεις «φιλελεύθερος», «συντηρητικός», «προοδευτικός» στις περισσότερες περιπτώσεις καθαρά με την κοινωνική τους σημασία και όχι με την πολιτική ή οικονομική τους έννοια. Παρόλο που οι διαφορές δεν είναι πάντοτε ευδιάκριτες, δεν θα πρέπει να συγχέουμε τις διάφορες χρήσεις των όρων.

4 Comments:

Blogger S G said...

ξεκινω με το πιο ασχετο :-)

"Στο άρθρο αυτό χρησιμοποιώ τις λέξεις «φιλελεύθερος», «συντηρητικός», «προοδευτικός» στις περισσότερες περιπτώσεις καθαρά με την κοινωνική τους σημασία και όχι με την πολιτική ή οικονομική τους έννοια."

δεν νομιζω. για μενα δεν μπορει να εισαι φιλελευθερος οικονομικα και να μην αναγνωριζεις τα δικαιωματα των ομοφυλοφιλων πχ. Φιλελευθερος ειναι αυτο που λεει η λεξη, φιλος της ελευθεριας και των ατομικων δικαιωματων. Αντιθετα, συντηρητικος ειναι αυτος που επιθυμει παντα την συντηρηση του στατους κβο. Ετσι, παρα τον σφετερισμο απο την αριστερα της λεξεως προοδευτικος, η Παπαρηγα το μονο που δεν ειναι ειναι προοδευτικη!

τωρα στο ψητο:

συμφωνω σε πολλα σημεια.
Οντως νομιζω υπαρχει διαφορα στον κυκλο, οντως σε καποια θεματα η Νοτια Ευρωπη (και ειδικα η Ισπανια που βλεπω προσωπικα) ειναι πιο δυναμικη. Το καπνισμα απαγορευεται σχεδον παντου, οι γαμοι ομοφυλων επιτρεπονται, γενικα η Ισπανια φαινεται να τρεχει πιο γρηγορα απο την Γερμανια κοινωνικα.
Φταιει ισως η πλεοναζουσα ενεργεια μετα την αποφασιστοποιηση?

στα σημεια σου τωρα, δεν ξερω αν ο συντηρητισμος ΗΠΑ και αλλων χωρων γυριζει την Ευρωπη πισω. Ενστικτωδως θα ελεγα οχι. Απτην αλλη το φαινομενο επιστροφης απο τους χιππυς του 60 στους εργαζομενους του 90 ισχυει σε ολον τον ανεπτυγμενο κοσμο και μαλλον οντως εχει να κανει με καποια αλλαγη στο οικονομικο μοντελο. Δηλαδη ειναι σαφες οτι σημερα οι ανθρωποι ενδιαφερονται περισσοτερο για καλη δουλεια, σπιτι, αυτοκινητο κτλ Και αυτο φερνει μια συντηρητικοποιηση στις αρχες, αν και οχι πληρως. Ξερω πολλους με δουλειες 100-150.000 ευρω που πνιγονται στα ναρκωτικα :-)

ειχα διαβασει απο τον φουκουγιαμα μια εξηγηση που ειχε να κανει με τον συνεχως αυξανομενο ατομικισμο, αν το ξαναβρω θα ριξω μια γραμμη και δω...

20/7/06 03:17  
Blogger Σκεπτικιστης said...

S G, σε ευχαριστώ πολύ για το σχολιό σου (με διαβάζει τουλάχιστον ενας!).

Σχετικά με τους ορισμούς «φιλελεύθερος», «προοδευτικός» κτλ:
Σε καθαρά ετυμολογικό / θεωρητικό επίπεδο έχεις σε μεγάλο βαθμό δίκιο. Σε πρακτικό επίπεδο όμως τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα.
Το πρώτο πρόβλημα είναι ότι διαφορετικοί άνθρωποι / πολιτισμοί / έθνη / τάξεις αντιλαμβάνονται διαφορετικά τις έννοιες που συμβολίζουν οι λέξεις. Κάτι που είναι για παράδειγμα «ελευθερία» για κάποιον είναι «ασυδοσία» για άλλον. Δες για παράδειγμα πόσα διαφορετικά καθεστώτα διεκδικούν το τίτλο «δημοκρατία». Η σχεδόν καθολική απαγόρευση καπνίσματος που ανέφερες, είναι προοδευτική κίνηση για κάποιον που συνδέει τον προοδευτικότητα με τον δυναμισμό, ή θεωρεί ότι το κράτος πρέπει να δρα έγκαιρα για να λύνει προβλήματα που σχετίζονται με την προστασία του ατόμου από τον άλλο. Άλλοι όμως, μεταξύ των οποίων πολλοί «καθαροί» (purists) οικονομικοί φιλελεύθεροι, θεωρούν ότι η αντικαπνιστική κίνηση το παρατράβηξε και αγγίζει τον αυταρχισμό / συντηρητισμό. Αντί να προσπαθεί να περιορίσει μόνο το παθητικό κάπνισμα δια νόμου, προσπαθεί να κάνει δύσκολη την ζωή και στους ενεργητικούς καπνιστές για να κόψουν και οι ίδιοι το κάπνισμα. Και αυτό για πολλούς φιλελεύθερους, είναι απαράδεκτη εισβολή του κράτους σε τομείς στους οποίους ο καθένας θα πρέπει να αναλαμβάνει την «προσωπική του ευθύνη» («σε ενημερώσαμε για τα προβλήματα υγείας, άμα εσύ θέλεις να πεθάνεις...»). [Είχε γράψει ένα άρθρο ο Economist προ καιρού για αυτές τις πατερναλιστικές τάσεις του κράτους το οποίο δυστυχώς δεν βρίσκω].
Παρεμπιπτόντως η αντικαπνιστική εκστρατεία είναι και ένα πολύ καλό παράδειγμα του πως διαδίδονται οι τάσεις από την Αμερική παντού. Οι Αμερικάνοι έχουν τώρα βάλει στο στόχαστρο το αλκοόλ αλλά η Ευρωπαίοι εδώ αντιστέκονται! Η χρήση ναρκωτικών που ανέφερες για πολλούς είναι προοδευτική κίνηση γιατί αποτελεί ρήξη με το κατεστημένο, είναι cool κτλ. Για άλλους όμως δεν μπαίνει ζήτημα προοδευτικότητας-συντηρητισμού, είναι απλά θέμα υγείας. Ποιος έχει δίκιο; Όλοι, από διαφορετική σκοπιά ο καθένας.
Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι πολλές λέξεις αποκτούν πολλά νοήματα κατά την διάρκεια της ιστορικής ζωής τους. Πολλές φιλοσοφικές τάσεις, σχολές σκέψης, καλλιτεχνικά ρεύματα, πολιτικές κινήσεις κτλ. χρησιμοποιούν την ίδια λέξη για να περιγράψουν εντελώς διαφορετικά, εν γένει, πράγματα. Αν βάλουμε μέσα και τα παράγωγα ή ελαφρές παραλλαγές των λέξεων, αλλά και την μετάφραση από την μία γλώσσα στην άλλη, καταλήγουμε συχνά σε έναν αχταρμά.
Η λέξη «φιλελεύθερος» είναι πολύ καλό παράδειγμα. Στα ελληνικά χρησιμοποιείται για την μετάφραση πολλών διαφορετικών λέξεων της Αγγλικής: libertarian, liberal, καμιά φορά μέχρι και libertine(!). Στην Αγγλική εξάλλου ο καθένας χρησιμοποιεί την λέξη για τους δικούς του σκοπούς όπως βλέπουμε εδώ
εδώ.
Και ναι υπάρχουν πολλοί, που είναι για παράδειγμα οικονομικά φιλελεύθεροι αλλά κοινωνικά πολλοί συντηρητικοί. Πολλοί από τους Αμερικάνους Ρεπουμπλικάνους ανήκουν σε αυτή την κατηγορία.
Για αυτούς τους λόγους (και πολλούς άλλους) στην φιλοσοφία, πολιτικές επιστήμες κτλ. γίνεται διαχωρισμός ανάμεσα στο κοινωνικό, οικονομικό ή πολιτικό φιλελευθερισμό / συντηρητισμό / προοδευτικότητα κτλ.

21/7/06 00:04  
Blogger Σκεπτικιστης said...

Μιας και αρχίσαμε την συζήτηση όμως από τον γυμνισμό, δες το Αγγλικό κείμενο της Wikipedia που προτείνω στο άρθρο, για το πόσοι διαφορετικοί ορισμοί του γυμνισμού υπάρχουν! Και άλλες τόσες αποχρώσεις! Και μετά συζητάμε για δυσκολία ορισμού της δημοκρατίας!

21/7/06 00:10  
Blogger S G said...

ναι υπαρχουν ατομα που δηλώνουν φιλελεθεροι οικονομικα και ειναι ενατια στον γαμο ομοφυλων. αλλα αυτοι δεν ειναι πραγματικα φιλελευθεροι, ειναι απλα κατα τυχη (ή συμφερον) οπαδοι της ελευθερης αγορας. μεγαλη διαφορα. δηλαδη καταλαβαινω τι λες για τους ορισμους, αλλα ειναι βασικο συστατικο του φιλελευθερισμου να σεβεσαι τις προτιμησεις και τα δικαιωματα των αλλων. ΔΕν νοειται φιλελευθερισμος χωρις αυτο, σε οποιαδηποτε αποχρωση.

για το καπνισμα εχεις καποιο δικιο, αλλα η αιτιολογηση των απαγορευσεων ειναι σχεδον παντα συμβατη με τον φιλελευθερισμο, αλλο αν υπαρχουν πατερναλιστικα κινητρα απο πισω. Σιγουρα στην Ελλαδα στο θεμα του καπνισματος απεχουμε πολυ απο την εστω ικανοποιητικη προστασια των ατομικων δικαιωματων των μη καπνιστων. Και βεβαια μου την βαραει στα νευρα που περιμενουμε απο τους αμερικανους να μας δειξουν τι σημαινει ατομικα δικαιωματα σε αυτο το θεμα.

Στο αλκοολ οπως και στα ναρκωτικα, δεν βλεπω την Ευρωπη (εκτος Σκανδιναβιας) να το γυρναει προς το αμερικανικο. Και καλα κανουμε. Το αλκοολ εχει πολυ λιγες εξωτερικοτητες (κακη αναπνοη?) και τα ελαφρια ναρκωτικα μηδενικες (σε ανοιχτους χωρους, ετσι). Η απαγορευση τους λοιπον, ή εστω ο περιορισμος τους, απο το κρατος δεν εχει καμμια φιλελευθερη βαση.

παρεπιμπτοντως φυσικα ενας φιλελευθερος δεν πρεπει σωνει και καλα να παιρνει ναρκωτικα! αλλα πρεπει να δεχεται την υπαρξη τους. και για μενα, κατα κανονα η χρηση ελαφριων ναρκωτικων υποδηλωνει μια ταση προς τον φιλελευθερισμο (σημαινει οτι το ατομο εχει ανακαλυψει το δικαιωμα να κανει ο,τι θελει με το σωμα του, παρα τις εντολες της κοινωνιας).

ΥΓ μην ανησυχεις, απτην στιγμη που μπηκες στο ματι του πετεινου θα σε προσεχουμε :-)

21/7/06 02:48  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home